Kaster glans over festivalen

Jubileumsetiketten: Eva Laila Hilsen var den første kunstneren som fikk lage etiketten til rakfiskakevitten. I år har hun fått det ærefulle oppdraget å pryde etiketten til jubeleumsutgaven, som er nummer 15 i rekka. Det gjør hun med bildet "Slutta sirkel".

Tre lokale kunstnere skal i år kaste glans over høstens store folkefest, Norsk Rakfiskfestival.

Av Linn-Helene Larsen

Fagernes-kunstneren, Eva Laila Hilsens maleri skal for andre gang pryde rakfiskakevittens etikett, mens Dag Gimle og Torhild Glimsdal står bak årets festivalutstilling i Galleri Perrongen.

Ærefullt oppdrag

Hilsen var den første kunstneren som fikk lage den berømmelige «rakfisk-etiketten» tilbake i 2004. Ideen om å la lokale kunstnere få utforme etiketten var det hennes daværende kjæreste, nå avdøde kunstformidler Terje Sæther, som hadde.
– Det var Terje som brakte ideen inn for festivalstyret. Derfor var det vel naturlig at valget falt på meg, forteller Hilsen, som synes vennen fortjener ære for sin gode idé.
– Jeg tror ikke det er mange som kjenner til historia bak «kunst-etiketten», nemlig.

Rom for refleksjon

I år skal Hilsen pryde jubileumsetiketten, som er nummer femten i rekka. Første gang var det bildet «Reise i tid» som garnerte akevittflaskene. Denne gangen er det maleriet «Slutta sirkel» som skal gjøre det samme. Da som nå er huset med, et motiv som lenge har vært et gjentakende element i kunstnerens verker.
– Huset symboliserer deg, meg, og oss alle. Det er en metafor for livet. Uansett hvilket liv vi lever – om det er i en stor villa eller ei lita koie, så har vi alle med oss en ballast på vegen. De to bildene tilfører hverandre noe, og har en slags kommunikasjon seg imellom. Forrige gang tok bildet oss med på ei reise i tid, og nå er reisa sluttet. Dette kan ha en tosidig betydning. Det kan si noe om den reisa vi opplever i tanker, følelser og sinnsstemninger når vi nyter et glass akevitt, men også den reisa vi som mennesker gjør i livet, forteller Hilsen, som håper publikum kan finne dybde og betydning i sin egen refleksjon over hennes verker.

Festivalutstilling: Under Rakfiskfestivalen inviterer Torhild Glimsdal og Dag Gimle til utstilling i Galleri Perrongen. Han skal fylle veggene med sin billedkunst, mens hun skal fylle «mellomrommene» med sin bokbinderkunst.

Mye å gå på

På tross av at denne «etikett-reisa» snart er over, utelukker ikke kunstneren at det kan bli en ny i framtida.
– Hvis det blir femten år til neste gang, er det vel ikke så sikkert, men hvem vet. Det vil jo helsa avgjøre, ler hun. Men hun forsikrer at det i hvert fall ikke skal stå på motivasjonen, ei heller inspirasjonen. Skapergleden flyter det nemlig nærmest over av.

Rom og mellomrom

Også hos Dag Gimle og Torhild Glimsdal er skapergleden stor. De to skal sammen fylle Galleri Perrongen med sin billedkunst og bokbinderkunst under festivalen. Gimle skal fylle veggene med sine bilder, mens Glimsdal skal fylle alt som er imellom.
– Jeg skal fylle mellomrommene med kontraster og balanse, og skape gode rom å være i. Dette ønsker jeg skal bidra til å løfte fram Dags verker. Det er han som skal være i hovedsetet denne gangen, forteller Glimsdal, som gleder seg stort til å ta fatt på dette arbeidet.
– Jeg har ennå det mest spennende foran meg, fastslår hun.

Vil inspirere til skrivelyst

Glimsdal er selv maler, men har for anledninga bundet små bøker med tradisjonell koptisk bokbinderkunst.
– Det å binde bøker er et arbeid jeg har mye fred med. Jeg lager små magiske reisebøker, som man kan ha med seg i veska på reise. Disse skal inspirere til glede, tegne- og skrivelyst, forteller Glimsdal. Under utstillinga vil hun vise fram rundt tolv bøker, alle i ulike størrelser. Hvordan hun skal stille dem ut, vil hun imidlertid ikke røpe.
– Det blir en overraskelse!

Sjeldne verker

Gimle på sin side stiller med rundt ti av sine verker, hvorav to er laget spesielt for anledninga.
– Jeg jobber vanligvis i en abstrakt form, men da vi fikk dette oppdraget i fjor, fikk jeg ideen om å jobbe ut ifra et tema. Jeg ønsket å ta for meg en utsikt, bundet til to konkrete områder i Valdres. Dette har vært veldig uvant, men jeg syns det har vært fint, vedgår kunstneren.
– Dag er en veldig fri kunstner. Det at han nå har jobbet med et tema, er helt spesielt. Disse to bildene er helt sjeldne blant hans verker, legger Glimsdal til.

Den blå dalen

Under utstillinga vil Gimle også vise fram flere av sine eldre verker, som viser hans utvikling, og reise som maler. Blant annet skal han stille ut det første bildet han malte da han flytta til Valdres rundt 1980, også dette et utsiktsbilde. Gimle har alltid latt seg inspirere av Valdres, som han i sin tid døpte «den blå dalen».
– For en ung kunstner som kom fra livet i en bygård i Oslo til Valdres’ storslåtte natur, med det unike blå lyset, var dette virkelig noe helt spesielt, forteller Gimle. Kunstneren, som utformet «rakfisk-etiketten» i 2005, har ikke hatt utstilling i Valdres siden 1992.
– Så da vi ble spurt av Valdres Kunstforening i fjor, sa vi ja med en gang. Nå er tiden moden, fastslår Gimle og Glimsdal.
– Dette gleder vi oss til!




Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din publiseres ikke.


*


fifteen − three =