Langestølen – Revulen – Panoramavegen

Flott utsikt fra sykkelsetet på vei mot Krististølen.

På sykkeltur i Valdres: Revulen ligger litt utenfor allfarvei, det er god grunn til å legge sykkelturen innom. Uten gjennomkjøring for biler, er det sykkelen som gjelder på fjellveien gjennom denne sjarmerende stølsgrenda. Runden byr på storslått utsikt og har også med seg en strekning på Panoramavegen.

Langestølen er et fint utgangspunkt for Revulen. Du sykler retning Nøsen og Storfjorden til du har passert veibommen. Rett etter bommen tar du av til høyre. Veien snor seg opp lia forbi noen hytter, det er en herlig ro. Ved Revulen tas du i mot av et stølsmiljø. Skogshorn er en av toppene som viser seg fram. På toppen av Revulen får du 360 graders utsikt før du tråkker videre.
Nå er det utforkjøring til du møter veien som går mellom Storfjorden og Krististølen. Du skal opp i høydemeter hele veien til Krististølen før du sykler ut på Panoramavegen. Ta deretter av mot venstre. Her bærer det nedover i herlig utforkjøring til grenda, så vannet Reinsenn, som tar i mot i enden av bakkene.
En rast i vannkanten anbefales når sola speiler seg i vannflata. Videre venter Nøsen, hvor det gamle høyfjellshotellet ligger så fint til ved Storfjorden. «Fare for kyr i veien» viser trafikkskiltet. Skiltet har rett, det er stor sannsynlighet for å møte på noen kuer når det er sesong for dem.
Nå følger lett sykling tilbake langs Storfjorden før du er ved Langestølen, hvor det er hyggelig å avslutte turen med en rast i kafeén.

Turens tips: Langestølen kolonial byr på både vafler og rømmegrøt for syklistene.

Fakta

• Lengde: 32,5 km
  • Terreng: Fjellvei
  • Vanskelighetsgrad: Middels
  • Sykkeltralle: Egner seg for sykkeltralle
  • Høyeste punkt: 1032 m.o.h.
Kart fra boka «Mjølkevegen med avstikkere.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din publiseres ikke.