Mjølkevegen – et «must» i sommer

Hele eller deler: Det er mulig å dele opp de 25 milene i kortere turer, som f.eks. turen over Stølsvidda og Golsfjellet (lett), Mjølkevegen langs Jotunheimvegen (middels) eller Mjølkevegen mellom Vaset og Beitostølen. (Foto: Scanout/Yngve Ask)

En av landets fineste sykkelruter går gjennom Valdres. I sommer forventer turistnæringa mer sykkeltrafikk på Mjølkevegen enn noen gang. Her er guiden til 25 flotte sykkelmil.

Av Marit Beate Kasin

Mjølkevegen er en tur på om lag 250 km som går i vakkert fjell- og seterlandskap fra Vinstra til Gol. Den er skiltet i begge retninger fra Ruten Fjellstue i Espedalen gjennom Valdres til Storefjell Resort på Golsfjellet. Mjølkevegen er kåret til en av Norges flotteste turer på sykkel, og går gjennom noen av de vakreste fjell- og stølsområdene i Valdres.

Storsatsing

Sykkelruta er en av storsatsingene til Visit Valdres. Sykkelproduktet er i det første året av et hovedprosjekt som støttes fra Innovasjon Norge.

– Vi merker stor interesse for Mjølkevegen-produktet. Etterspørselen begynte å vokse merkbart i fjor, og vi tror den vil fortsette å øke mye i år, sier Merete Hovi reiselivssjef i Visit Valdres.

I disse dager drar de ut for å sjekke all merking og skilting langs løypa.

– Mjølkevegen er godt skiltet, i begge retninger. Nå skal vi gå over skiltinga etter vinteren, og sjekke at alt er i orden til turistene kommer. Vi har også bestilt flere av de karakteristiske mjølkerampene, som vil bli plassert ut i sommer, blant annet på Slettefjell. Vi har fire slike melkeramper langs ruta i dag, men ser for oss å ha dobbelt så mange på sikt.

Det er flest norske turister som sykler ruta i dag, men det har også vært henvendelser fra utenlandske turoperatører. Det jobbes med å kunne tilby sykkelutleie til de som kommer fra utlandet. Det er også chartret en egen sykkelbuss i juli, som omtalt i avisa Valdres 25. april, med avgang to dager i uka fra Oslo.

Turbeskrivelse

Turen starter på trivelige Ruten Fjellstue i Peer Gynts rike (eller motsatt veg), herfra sykler du mot Jotunheimvegen og følger denne langs Vinstre. Mange fine rasteplasser finnes underveis, og mulighet for overnatting på Haugseter Fjellstue, cirka. 43 km fra Ruten.

Fra Haugseter opp til hovedvegen, FV51 ved Bygdin, er det ca. 12 km. Herfra følger du FV51 til Beitostølen, ca. 14 km, hvor du finner bredt et utvalg av restauranter og overnattingssteder.

Beito og over Slettefjell

Fra Beitostølen sentrum tar Mjølkevegen av mot Beito, og deretter følger Mjølkevegen Slettefjellvegen. Opp til toppen av Slettefjellet (1300 m.o.h), som er høgeste punkt på hele turen, er det god stigning. Belønninga for strevet er en utrolig flott utsikt, hvor du ser store deler av Jotunheimen. Så går det nokså bratt nedover igjen til Vang. På veg ned mot E16, kommer du til Sørre Hemsing, et gammelt gardstun. Fra Beitostølen til Sørre Hemsing er det ca. 30 km. Her tilbys overnatting og servering av tradisjonsmat.

Videre på Kongevegen

Fra Sørre Hemsing fortsetter ruta ned til E16. Etter å ha passert Hemsing Bru tar du til høgre og følger E16 noen hundre meter til en stor rasteplass på venstre side av vegen. Her starter Kongevegen, som Mjølkevegen følger videre. Du passerer Kvam Gård, som er et fint stoppested. Ved Espeli/Lajord tar du til venstre opp mot Ala. Litt før Nordre Syndin, ved Langehagen, må du krysse elva Ala, som regel ved å vasse over. Så følger du traktorveg i ca. 2 km bort til Syndin og Syndinstogo.
Mjølkerampe: Fire mjølkeramper fra RAM arkitektur, med kart og info om sykkelruta, er plassert langs traseen. Ytterligere fire er bestilt. (Foto: Visit Valdres)

Trille til Gol

Fra Syndinstogo fortsetter Mjølkevegen videre i retning Vaset (ca. 26 km). På Vaset er det flere overnattingsmuligheter, som Vasetstølen og Gomobu Fjellstue. Fra Gomobu sykler du retning Brattåsen, og derfra via Gauklie til Furuset. Videre følger du skiltinga til Oset ned mot demninga, hvor det er laget en gang-/sykkelveg over. Du passerer Oset Høyfjellshotell og tar til høgre opp til Storefjell Resort Hotel. Fra Vaset til Storefjell er det ca. 30 km. Fra Storefjell sykler du tilbake og ut på FV51 til Gol (ca. 25 km). Her sykler du på trafikkert veg og bør være ekstra observant.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din publiseres ikke.